Espais interiors/exteriors
Creiem que l’ ambient ha de comunicar els nostres valors i el nostre interès perquè els infants i les seves famílies se sentin acollits. Però també creiem en l’espai com a activador de l’aprenentatge. Es per això que anem dissenyant la nostra escola cuidadosament, a poc a poc, tal i com ens ha ensenyat Loris Malaguzzi, donant valor educatiu a l’estètica.
Al darrera d’aquesta estètica, hi ha una ètica, una manera de veure l’educació i el creixement de l’infant. Quan parlem d’ètica i estètica també estem parlant de responsabilitat, en sentit de compromís com a mestres, de cuidar aquest espai comú.
Els ambients d’aprenentatge han de ser motors per a la reflexió, per a l’experimentació, per al descobriment, per a la manipulació… Espais on cada infant pugui aprendre al seu ritme i on la diversitat sigui viscuda com una riquesa per a l’intercanvi i la cooperació.
Mica en mica s’hi van afegint nous espais per satisfer l’esperit curiós dels infants i per que tots hi trobin un bon motiu per créixer intel·lectualment:
A la nostra escola actualment hi ha els següents espais:
-Espai de les famílies (1) : un espai reservat a les famílies de l’escola, on poder estar còmode, sense presses mentre es pren un cafè, es llegeix un llibre o es parla per telèfon.
-La Sala Gran : lloc de trobada i connector amb els altres ambients.
o El Tren (2) : espai limitat per mòduls de fusta amb llargs recorreguts de vies i amb forats on poder-se amagar i des d’on conduir el tren fins on porti la imaginació.
o Els dinosaures (3) : ambient on recrear les lluites dels nostres avantpassats remots amb terra, troncs, pedres i altres elements.
o Les construccions (4) : espai per construir i construir-se amb blocs grans de suro, estables i d’un pes adequat per a la seva manipulació.
-Sala de Moviment (7) : espai pensat pels grans moviments com saltar, grimpar, rodolar i on posar a prova l’equilibri del propi cos.
-L’obrador de la sorra (10) : espai de joc amb sorra fina i estris de cuina antics, triats curosament perquè es doni un joc ric, ple de manipulacions, aprenentatges i simbolisme.
-Aules (11) : amplies i dissenyades per àrees de interès : moviment, construcció i enginy, dibuix i creació, espai tranquil, lectura i contes, joc de la vida quotidiana, cuina, tocador, metges (simbòlic).
-Pati-Jardí (12) : l’espai de joc lliure i socialització per excel·lència, on el moviment i l’experimentació en contacte amb els elements naturals com l’aigua, plantes, troncs, sorra, prenen tot el protagonisme.
-Hort ecològic (13) : Un racó del jardí que ajuda a comprendre i apreciar el seu entorn, fomentant activitats d’ajuda mútua i col·laboració amb els altres.
-La Biblioteca (14) : primera biblioteca d’escola bressol a Catalunya. Compte amb un espai interior i un altre d’exterior també molt acollidor, amb còmodes seients on poder relaxar-se i explicar un conte abans de marxar cap a casa.
-Cuina pròpia (15) : on la cuinera prepara els aliments nutritius cada dia per cada grup d’edat i adaptant-se a les necessitats de cada infant: purés, triturats, sencers o mixtes, astringent, laxant...
-Bugaderia (16) :
-Menjador: cada grup d’infants dina a la seva aula de referència. Sense forçar aprenen a alimentar-se i adquireixen les habilitats manipulatives i normes socials necessàries que acompanyen culturalment l’acte del menjar.
-Dormitori : hi ha un dormitori per cada grup d’edat: nadons, 1-2 i 2-3 anys en una de les aules de cada grup
-Sala de coordinació (17) : espai creat per acollir a les famílies que necessiten una reunió privada, espai de reunió diària de l’equip educatiu.
-Sala de documentació (18) : espai on les mestres preparen els panells i materials audiovisuals i fotogràfics per ser publicats i compartits amb les famílies i infants d’ El Gargot.