Portada > Projectes > LA BIBLIOTECA DEL GARGOT ES FA GRAN

LA BIBLIOTECA DEL GARGOT ES FA GRAN

Les biblioteques pels més petits o bebeteques, segons la denominació que ha difós la bibliotecària Mercè Escardó, són aquells espais per infants de entre 0 i 6 anys que inclouen, a més d’un espai tranquil i acollidor, un recull de llibres i col•leccions adequades per a ells i triats per a poder satisfer les seves necessitats.                                         A l’escola pensem que és important poder disposar d’aquests espais ja que conviden als infants i a les seves famílies a compartir moments màgics a través de la lectura. El fet de mirar i escoltar contes, ja en els primers anys de vida, és un aspecte fonamental pel bon desenvolupament de l’infant i per adquirir posteriorment el gust per la lectura. L’infant ha de viure la biblioteca com un espai màgic de trobada amb els llibres, com un espai acollidor que li permeti endinsar-se en el món fantàstic de la lectura. Ja que, des de ben petits, anem omplint de significat cada paraula amb tot allò que veiem, escoltem i descobrim. Anem ampliant el vocabulari i a la vegada l’anem engrossint de significat. Cada conte, cada conversa, cada experiència va deixant un rastre permanent, imborrable, que perdurarà en el nostre inconscient formant part de l’herència cultural que hem rebut dels nostres predecessors.

El llibre és la descripció senzilla, agradable, profunda i precisa d'allò que és extraordinàriament complex: la quotidianitat, les petites coses que en realitat són les grans coses. Reflecteix tant el món extern: les coses, les persones, accions i esdeveniments..., com el món intern: sentiments, pensaments, emocions..., i li dona a l’ infant l’ocasió de reviure i reafirmar les pròpies vivències. El conte suposa la transmissió d’una herència cultural que perdura a través de generacions. És un mitjà que tenen els nens i les nenes per conèixer el món i els dóna l’oportunitat d’exterioritzar el seus sentiments i les seves emocions; ja sigui verbalment o corporalment. També els ajuda a desenvolupar la memòria, l’atenció, l’oïda, i la lògica en un ambient relaxat. És un instrument per a socialitzar, és a dir, els nens comparteixen amb els altres, emocions, sentiments, empatia, models de conducta correctes i aprenen a discriminar les que no ho són. El llibre és el centre al voltant del qual neixen converses.

Des de l’escola s’ha de potenciar aquesta relació preciosa que els infants tenen amb els contes. I per això és imprescindible que l’espai de la biblioteca sigui un espai màgic que satisfaci les seves necessitats, amb un mobiliari adient i un material pensat i adequat per garantir aquesta relació.

 

Què pretenem?

Els comportaments, els processos de pensament, les reaccions individuals i de grup, la vida afectiva, les competències lingüístiques, etc. estan fortament influenciats pel context en el qual viu una persona. Des de sempre aquest concepte ha estat clau en tot procés educatiu. Depenent de com teixim els fils d’aquest context obtindrem un moviment, un ritme, unes relacions més o menys acurades de la vida de cada dia a l’escola. Per això, pensem que aquest espai ha de ser com un “oasi literari”, un racó que es prepara i es cuida amb cura diària.

El racó de la biblioteca, si està ben organitzat, serà un punt fort d’atracció pels infants i els acollirà en molts moments del dia. També cal que aculli als adults per que la lectura en veu alta, l’explicar contes, és una eina fonamental per contribuir al creixement integral de l’infant. A través d’ella la relació amb els infants millora ja que s’estableixen uns vincles molt forts i de molta qualitat, s’estimula a més el plaer d’escoltar, d’imaginar i crear, es desenvolupa el gust per aprendre, s’estableixen les bases d’una relació constant entre el món que envolta la criatura i el seu propi món interior i contribueix a l’adquisició de la competència lingüística.

Comparteix: